Logline, czyli najważniejsze zdanie filmu

Logline – co to jest?

Od czego zacząć pisanie scenariuszy? Od dialogu? Sceny lub sekwencji? A może bohatera? Punktów zwrotnych? Tak jak nawet najdalsza podróż zaczyna się od pierwszego kroku, tak pracę nad każdym wielkim (i nie tylko) filmem rozpoczyna się od stworzenia unikalnego pomysłu. Logline rozpoczyna prawdziwą przygodę z filmem.

Logline to jedno, maksymalnie dwa zdania (najczęściej do 20-30 słów), będące pigułką zamysłu całego przedsięwzięcia. Jest to sentencja, po przeczytaniu której producent czasami już niemal decyduje się na zakup scenariusza, a widz ciekaw jest szczegółów.

Logline w prosty sposób streszcza fabułę, najczęściej według wzoru: protagonista + cel + antagonista, czyli główny bohater napotykający przeszkody na drodze do realizacji celu.

Ważnym elementem logline’u jest tzw. hak, czyli element przyciągający uwagę i odróżniający projekt od innych. Może być nim zaskakujące „wydarzenie inicjujące”, które stanowi katalizator opowiadanej historii.

Logline najczęściej pełni 2 funkcje. Po pierwsze pomaga autorowi podczas dalszych prac, przypominając o najważniejszych założeniach projektu. Czasami pracując nad kolejnymi wersjami scenariusza autor sam się gubi, zapominając o tym, co jest dla niego najważniejsze w tej historii, co stanowi kwintesencję projektu. Sięgnięcie po logline pozwala autorowi to odtworzyć. Po drugie logline jest ważnym narzędziem marketingowym i ułatwia sprzedanie scenariusza.

Podczas pisania logline’u należy uważać, żeby nie ograniczyć się jednak do samego zaintrygowania i przyciągnięcia uwagi odbiorcy, zapominając o bohaterze i fabule. Zamiast logline’u powstanie wtedy tzw. tagline, czyli krótki i chwytliwy slogan reklamujący film.

Pisząc logline warto pamiętać o kilku wskazówkach:

  • Nie warto używać imion bohaterów, lepiej użyć określeń, które przekażą więcej informacji o postaci (np. Jan Kowalski vs. początkujący pilot cierpiący na narkolepsję).
  • Należy podać cel protagonisty (np. chce zostać pierwszym Polakiem na księżycu; musi odzyskać Szczerbiec przed północą; chce zobaczyć ocean przed śmiercią).
  • Nie wolno zapomnieć o antagoniście (np. wbrew kochającej żonie, która próbuje za wszelką cenę go powstrzymać; skradziony przez byłego wspólnika i wietnamską mafię; walcząc ze śmiertelną chorobą i ścigającą go policją).
  • Protagonista powinien być aktywny.
  • Warto dodać stawkę (np. zanim faszyści przejmą kontrolę nad światem) lub tykający zegar (np. w ciągu 24 godzin).
  • Wprowadzenie do świata, jeśli jest on niezwykły, nietypowy (np. W postapokaliptycznym świecie rządzonym przez karły…) lub obecnej sytuacji protagonisty (np. Cierpiący po wypadku w pracy na depresję…).
  • Nie powinno się zdradzać zakończenia filmu.
  • Przede wszystkim powinien być interesujący i oryginalny.

Dobry logline to taki, który pozwala autorowi zdać tzw. test windy – jego szybkie wypowiedzenie przed nieoczekiwanie spotkanym producentem powinno zaowocować prośbą o wysłanie całego scenariusza lub zaproszeniem na dłuższą prezentację projektu.

Życzymy udanych wizyt w windzie.